Blog Posts

ZAŠTO JE PROGRAMIRANJE DOBRO ZA DECU?

  • On
  • By
  • Comments Off on ZAŠTO JE PROGRAMIRANJE DOBRO ZA DECU?

Dvadeset prvi vek gradi nove standarde, uvodi novi sistem pismenosti i podstiče na širenje svesti o informatici i razvoju softvera. Iako su digitalni sistemi relativno skoro dobili poverenje ljudi, danas teško da možemo zamisliti svet bez kompjutera.

Generacije koje su rasle krajem devedesetih i početkom novog veka, prve se susreću sa personalnim računarima još od malih nogu. Tada nije bilo prilike, a ni dovoljno znanja o tome kako razviti informatičku pismenost. Postojale su razne barijere, jezičke i informatičke. Takođe, iz straha od novih znanja, ljudi su izbegavali kompjutere i nisu želeli da svoju decu obučavaju na taj način. Ona deca koja su se najviše interesovala za računare, sama su razvila znanje o tome kako instalirati i krekovati igricu, i još mnogo interesantnih sadržaja. Poznajem tu decu, a i jedna sam od njih.

Danas, sve je mnogo lakše, jer baš ta deca koja su bila uskraćena za više informacija o računarima, pomažu novim generacijama da šire svoje informatičko znanje.

Zašto je informatičko znanje bitno?

Svako ko u današnje vreme nema bar osnovno znanje o računarima, može da ima veliki problem. Dobro je što se taj problem može rešiti, a još bolje što se uz pravo usmeravanje to znanje može razviti još u detinjstvu.

Imajući u vidu da je informatika izuzetno širok pojam, kada govorimo o svetu kompjutera, potrebno je da jasno preciziramo na koji konkretno termin mislimo. Ono što je jako bitno, jeste da deca sa posebnim darovima iz oblasti umetnosti mogu da rade sa najmodernijim alatima praveći fenomenalne animacije. Takođe, deca nadarena za muziku mogu komponovati fenomenalne digitalne zvukove. U informatiku spadaju i IT novinari, tako da deca sa razvijenim socijalnim veštinamo mogu da pronađu svoje mesto u ovoj oblasti. Sada ću malo suziti termin “informatička pismenost” i preći ću na programiranje konkretno.

Zašto je programiranje bitno? Zašto je DECI programiranje bitno?

Deca mnogo vole tehnologiju, ona su rođena u digitalno vreme i već sa prvim koracima dolaze u dodir sa nekim uređajima. Osim što im je važno da se zabavljaju igrajući igrice, sve više pokazuju interesovanje da ih oni sami kreiraju. Deca vole da osete zadovoljstvo kada sama kreiraju sadržaj, reše neki programerski problem ili shvate na koji način funkcioniše algoritam. Tada im se razvija trajan osećaj samopouzdanja, koji je najbitniji faktor za život.

Šta programiranje donosi deci?

O razvijanju trajnog samopouzdanja već je bilo reči. Bitno je napomenuti razvijanje apstraktnog mišljenja. Deca u apstrakciji vide magiju. Upravo takvo viđenje prouzrokuje buđenje radoznalosti i želje za novim saznanjima.  Kada deca programiraju, u njihovim glavama angažovan je specijalni deo mozga koji ih podstiče na razmišljanje, rasuđivanje i razvija svest. Zamislite koliko je lepo znati razmišljati, a da to ne boli ili ne predstavlja dodatno opterećenje za dete. Nakon nekoliko meseci vežbanja pisanja programskog koda, deca dobijaju prirodni tok misli koje dalje mogu da primene i u svakodnevnim životnim situacijama. Kako bi se to razmišljanje usmerilo na tačno određenu situaciju koju je potrebno rešiti, oni moraju naučiti da filtriraju svoje misli. To je izuzetno dobro, jer pozitivno utiče na sve sfere života. Takođe, jednom kad se usvoji taj sistem razmišljanja, uvek ostaje u čoveku i on postaje prirodan.

Tako pripremljena deca podstaknuta su da uče nove stvari, takođe su visoko motivisana. To pouzdano mogu da kažem iz razloga što sam obučila više desetina dece na juniorskim, a zatim i seniorskim kursevima programiranja. Osim programiranja, razvija se i socijalna sfera, rad u timu, razvijanje ličnog mišljenja, posmatranje rada druge dece, međusobni feedback (povratna informacija). Tu deca uče da prime sugestiju i pošalju svoju, uče da se nose sa izazovima kada su zahtevniji zadaci u pitanju. Nešto što im se na početku čini teže, kasnije dobija smisao. Kako dolazi do toga? Kada su deca pravilno usmerena, podržana su u napretku i istrajnosti. Taj razvoj je veoma bitan, posebno kod izazovnih zadataka, koji se ne odnose samo na programiranje, već na svaki izazov prilikom učenja.  Deca koja prolaze kurseve programiranja ukoliko su dovoljno motivisana, povećavaju svoje šanse da u budućnosti postanu visoko obučeni i profesionalni lideri, kreatori softvera, menadžeri ili blogeri u informatičkom svetu.

Neverovatno je posmatrati decu kako programiraju, sklapaju robote, prave animacije ili crtaju modele. To su fenomenalni rezultati i svako motivisano i zainteresovano dete može da ih postigne na svoj jedinstven način. Tehnologija je pokazala da su deca moćna u svojim namerama da osvoje svet digitalnim postignućima i naprave velike promene.

Autor
Maja Čekić