Blog Posts

RAZLIKE IZMEĐU STARE VERZIJE SCRATCH 2.0 I NOVE 3.0 – VODIČ ZA PREDAVAČE/TRENERE

  • On
  • By
  • Comments Off on RAZLIKE IZMEĐU STARE VERZIJE SCRATCH 2.0 I NOVE 3.0 – VODIČ ZA PREDAVAČE/TRENERE

Stigao je!!! Novi, lepši, sadržajniji, moćniji, dinamičniji Scratch, pravo sa Instituta za tehnologiju MIT – Massachusetts Institute of Technology. U proteklom periodu bili smo veoma nestrpljivi da vidimo kakva nam to iznenađenja donosi nova verzija Scratch 3.0 platforme.

Lansirana je nova verzija, svi smo uzbuđeni, a po najviše deca.

Mi predavači nosimo veliku odgovornost da svako dete upoznamo sa novim alatima. Iz tog razloga, u proteklom periodu morali smo se angažovati kako bismo što bolje uočili promene koje nam nova verzija donosi. To nam je bilo otežano zato što ne postoji konkretno objašnjenje ili tutorijal za korišćenje alata u novoj verziji. Na prvi pogled, odeljak sa tutorijalima koji postoji u Scratch 3.0 nije dovoljno konkretizovan i usmeren na nove alate, već na kreiranje interesantnih projekata koji su odlični, posebno kada su u pitanju kreiranje animacija i zvukovni sadržaj. Međutim, nama to nije dovoljno da bismo se upoznali sa korišćenjem novih alata. Zato hajde da sumiramo utiske. Prvo na šta možemo da obratimo pažnju je potpuno novi korisnički interfejs.

Kakva promena! U prvi mah razočaravajući momenat (A gde nam je to nestao “čupavac” i ko je sada ovaj meda, šta on traži tu??!!)

Nakon što smo konačno preboleli “čupavca”, skupljamo hrabrosti, klikćemo na “medu” , a nakon toga sledi iznenađenje (Wooow, novi sprajtovi, sjajno! ) Primećujemo moćne animacije i nove kostime naših likova, ali gde je nestao transport odeljak? Zašto postoji samo jedna vrsta ribica? Ok, dobili smo puno novih mogućnosti da razmišljamo kako da objasnimo deci da li su to različite ribice ili je ista ribica sa različitim kostimima. Dakle, kategorije su se smanjile, a za uzvrat smo dobili nove kostime i sprajtove.

A gde su nam nestale makazice i alat za povećanje i smanjivanje?

U novoj verziji Scratch 3.0 koristimo polje “Size” kako bismo podesili veličinu našeg junaka, a to ćemo uraditi pomoću brojeva. Za brisanje sprajta, odnosno lika, koristićemo desni klik miša. Desnim klikom na željenog lika otvaramo mugućnost i za pravljenje duplikata. Na opciju “Direction” možemo rotirati ili promeniti stranu našeg junaka (Vidi sliku 2.)

Kada su u pitanju alati za manipulaciju kostimima, koristimo Bitmap (vidi sliku 3.) kako bismo mogli da bojimo kostime.

Takođe, paleta boja je drugačija, sada biramo boje putem spiner komponenti.

Ako želimo da uparimo kostime, to nam je sada znatno olakšano. Za ovaj postupak koristićemo copy/paste metodu. Da bismo mogli da koristimo copy/paste metodu, potrebno je zadržati se u “Vector” režimu, a zatim odabrati pointer. Dakle, ne radimo konvertovanje u “Bitmap”. Detaljnije na narednim slikama.

Novi kodovi nam donose dodatne metode, koje igricu mogu da učine dinamičnijom i uzbudljivijom.

U prošloj verziji Scratch 2.0 nismo mogli da izvršimo direktnu proveru postavljajući ime kostima ili pozadina unutar IF petlje, dok nam je u verziji 3.0 to omogućeno upotrebom novih kodova (slika 6). Odlična prilika da iskoristimo novi “glide” sa direktnim “Randum position” (Slika 6), dok smo u predhodnoj verziji morali dodavati poseban deo unutar X,Y pozicija. Kada je u pitanju brisanje blokova kodova, to je ostalo isto kao i u predhodnoj verziji. Blokovi se “vraćaju” nazad u kodove ili desni klik na početni kod bloka, zatim opcija delete. Kada govorimo o podeli kodova po kategorijama i dalje se koriste iste boje za određenu kategoriju (pr. Motion – tamno plava). Ono što se razlikuje od predhodne verzije je dizajn. Sada imamo raspodelu po krugovima sa različitim bojama, a prelazak u nove kategorije (osim direktnog klika na određeni krug) nam je omogućen i skrolovanjem (Scrolling)(Slika 8).

Kada su u pitanju radne karakteristike, odnosno performanse, za razliku od prošle verzije Scratch 2.0 gde smo imali manju slobodu za kreiranje dodatnih originalnih sadržaja, u ovoj verziji ponuđen nam je širok spektar korišćenja embedded Sistema. U ponudi su nam sistemi poput Lego Mindstorms EV3, LEGO WeDo 2.0, micro:bit (Slika 7). Ove ekstenzije donose dinamiku u seniorske grupe, samim tim dobro isplaniran i organizovan projekat vaš trening može učiniti visoko-profesionalnim, jedinstvenim i omiljenim deci. Za juniorske uzraste svakako možemo koristiti alate za kreiranje originalnih video sadržaja, kao i pravljenja muzike (Slika 8). O kreiranju projekata uz pomoć ovih ekstenzija, svakako ćemo pisati u narednim blogovima.

Znam da ste strastveni obožavatelji pravljenja igara u Scratch-u i da želite svoj čas da učinite jedinstvenim. Takođe, znam da obožavate onoj momenat kada vas deca oduševljeno pogledaju i kažu (Pa vi ste ovo sve sami napravili?)

 Zato zapratite naš blog i budite osveženi najnovijim informacijama i originalnim idejama koristeći naš moćni Scratch 3.0

Autor
Maja Čekić